Céltalan a főszereplőd!

by MGY

Mindenkinek vannak kisebb és nagyobb céljai. De a célok elérése érdekében kisebb-nagyobb akadályokat is le kell küzdenie.

Ilyen az élet.

Csakhogy az életben az ember a céljaiért nem mindig küzd foggal és körömmel.

Van, aki az első kudarcélmény miatt abbahagy egy tanfolyamot. És megmagyarázza magának, hogy miért… Van, aki nem meri megszólítani a szomszéd nőjét, akiről tudjuk, hogy mindig zöldebb. És megmagyarázza magának, hogy miért… Nem keres olyan állást, amiben jól érezné magát, nem adja be a válópert, még ha mindenki jobban járna is… és így tovább… De megmagyarázza magának, hogy miért…

…és minden marad a régiben.

Tegyük fel, hogy írsz egy történetet egy szőke, hosszú hajú tizenéves lányról, aki egy toronyban él. Már az elején világossá teszed, hogy a lány antagonistája a csúnya és gonosz mostohaanyja, aki bezárva tartja a lányt. A lány és a mostohája sokat veszekednek. Tehát a konfliktus adott. És még a cél is… látszólag.

A lánynak van életcélja: ki akar szabadulni a toronyból, és látni akarja a világot. A mostoha és a lánya állandó veszekedésének visszatérő oka és témája a bezártság. Csak úgy sistereg a torony világa. Valami azonban mégis hiányzik. Pedig a lány kiáll magáért és összetűz a mostohájával, pedig a lány ábrándozik a világról, sőt a kedvenc galambjához beszélve szövögeti tervét a menekülésről.

Van célja? Igen. De csak célja, semmi több. És ez olyan, mintha nem is lenne. Mert ebben a történetben valójában nem történik semmi. Mindenki csak *beszél. De soha nem tesz semmit. A lány meg se *próbál menekülni. Nem tesz semmit se azért, hogy kiszabadulhasson.

Így aztán fogalmazhatsz plasztikusan, könnyeket fakasztva idézheted a lány érzelmeit és álmait… A történeted mégis gyorsan egysíkúvá és unalmassá válik. És céltalanná…

…mert minden marad a régiben.

Fura és igaz: az olvasók többsége kudarckerülő.

A jó hír: egy regényhős se különb. Kezdetben. Ha akadályba ütközik, a legkönnyebb és legkényelmesebb megoldást választja.

Klasszikus példa: A Die Hard főhőse, McClane sem akar rögtön hősködni, amikor szembesül azzal, hogy terroristák foglalták el az épületet. Először tűzriadót csinál, aztán felhívja a rendőrséget… És csak, amikor kiderül, hogy ez nem működik, akkor veszi fel a harcot… Nem önmagáért, hanem a túszokért és a feleségéért, aki fél órával korábban azt vetette a szemére, hogy nem lehet bízni benne, és nem lehet számítani rá…

A regények főszereplői mindig akarnak valamit. Mindig van céljuk, amit el kell érniük.

Miért? Mert nem tehetnek mást. Nincs más választásuk!

És ez a fontos. Nem menekülhetnek, nem legyinthetnek, nem magyarázhatják meg maguknak, hogy miért maradnak tétlen. Nincs más választásuk, mint a küzdelem… legyen az fizikai vagy lélektani… de nincs más választásuk.

Erről szól a történetük. És ahogy az olvasó ezt érzékeli, máris érdekelődni kezd: Na, most mi fog történni?

A regényhősök is akadályba ütköznek, valami ellenséges erő az útjukba áll. Ebből fakad a konfliktus. És már jön is a bing, bang, bumm…

Ha egy olyan regényt írsz, amelyben a karakterednek nincs határozott célja, amit el kell, tehát nemcsak el akar, nemcsak vágyik rá, nem csak szeretne, hanem el is kell érnie… ha, nincs ilyen célja, nem fog működni a történeted.

Alkothatsz akármilyen fantasztikus karaktert. Megteremtheted a legfélelmetesebb helyzetet és ellenfelet. Halmozhatod a fordulatokat – ám ha mindez csak háttér és kellék, ha a karaktered úgy halad a maga útján, mint kés a vajban… ha a véletlenek segítik, vagy valami csoda… akkor a történeted lebegni kezd és nem tart sehova. Mert a karaktered valójában elszakadt a történeted világától.

Hol a hiba?

Nincs markáns célja a főszereplődnek. Nincs olyan célja, amiről nem mondhat le, amit nem halogathat, amit nem kerülhet meg… Nincs olyan célja: amiért – mert nincs más választása! – meg kell küzdenie.

Ha a főhősöd nem küzd, ha nem kockáztat, ha nem vállalja a bukás veszélyét… ha csak lötyög…ha csak történnek vele és körülötte a dolgok… ha nincs igazi tétje az életének, az olvasód gyorsan kiábrándul a hősödből. A történetedet meg unni kezdi…

Hisz miért is drukkolna neki? Miért is izgulna? Ha nincs miért…

Í®j örömmel!

 


INTERAKTÍV ONLINE KURZUSOK

KREATÍV ÍRÁS, NOVELLAÍRÁS
Bontsd ki a kreativitásod, hozd ki a legjobbat írói képességeidből…

A REGÉNYÍRÁS ALAPJAI
Írj olyan történeteket, amelyeket nem tud letenni az olvasó…
ÚJSÁGÍRÓKÉPZÉS
Akarod az írásaidat a kedvenc lapodban olvasni? Indítsd el az újságírói karriered.
ÍRD MEG A REGÉNYED!
Ez a kurzus nem a regényírásról szól. Ez a kurzus a Te regényed megírásáról szól…
 NÉZD MEG: MÉG TÖBB ONLINE KURZUS...

Foto: pixabay.com

Ez is érdekelhet

A weboldal sütiket (cookie-kat) használ, hogy biztonságos böngészés mellett a legjobb felhasználói élményt nyújtsa. Tudomásul vettem Még több információ

Privacy & Cookies Policy