Miért kell megölnie az írónak a kedveseit?

by MGY

Na jó, ez így durva és kriminális. Finomabb fordításban: a kedvenceit…
Eredetiben így hangzik: Murder your darlings.

Az írás öröm. Legalább is első nekifutásra. Aztán jön a kín és a fájdalom. A leírt és megformázott szöveg átfésülése, és ha kell, átírása. Ez már munka. Gyakran keserves. A felülvizsgálat legfájdalmasabb része, ha valami olyan szótól, szintagmától, bekezdéstől, vagy karaktertől, netán jelenettől kell megszabadulni, amire méltán büszke az írója. Amihez szíve szerint ragaszkodna. Aminek a megírásával időt töltött. Nem bírja elengedni… Pedig semmi haszna sincs, sőt csak késleltet, lassít, elterel…

Aki a saját írását szerkeszti, sorra öli a kedveseit…

De attól még jó ember marad, és senki nem fogja perbe.

Elsőként a brit író Sir Arthur Quiller-Couch fogalmazott így az 1916-ban megjelent Az írás művészete című könyvében: Murder your darlings. De tulajdonítják a mondást William Faulknernek is. Napjainkban pedig sokan Stephen King egyik írását idézik, miszerint: „Öld meg a drágaságaidat, öld meg őket akkor is, ha beletörik a kis egocentrikus firkász éned szíve. Öld meg a kis kedvenceidet!”

De mit jelent megölnöd a kedvenceidet?

1.  A kedveseidet, kedvenceidet leggyakrabban azért kell kinyírnod, mert valamit túlhangsúlyoztál, túlmagyaráztál. Fogságba akarod ejteni az olvasót, és azt szeretnéd, hogy mindent pontosan úgy értsen és képzeljen el, ahogy azt te gondolod és látod magad előtt. Nem bízol az olvasóban, egy hasonlattal élve: kitöltött keresztrejtvényt adsz neki, és csodálkozol, hogy félredobja, hiszen mit kezdjen vele, ha mindent megfejtettek már, ha mindent a szájába rágtak. Hagyd, hogy a jeleneteid önmagukért beszéljenek, anélkül, hogy túlmagyaráznád.

2.  Gyilkosságra ösztönző hibát követsz el akkor is, ha háttérrel nem bánsz mértéktartóan. Se a karaktereid bemutatásával, se az előéletükkel, se magával a helyszín érzékeltetésével. Sőt, mindezen már az elején túl akarsz esni.

2.1. Plasztikusan és választékosan az olvasóid lelki szemei elé rajzolod a főszereplőidet. Minek? Hogy el tudják képzelni? Mintha egy jól kidolgozott kirakati bábút raknál az olvasó elé…és rámutatva azt mondanád: na, ő lesz a főszereplő…. De hiszen még nem is ismerik, még nem is hallották, hogy mit mond, még nem is látták, mit cselekszik. Ez egy vákuum az olvasó számára – nincs mihez kötnie, de közben azt várod: jegyezze meg… sőt, alkosson egy előítéletes képet, ha a főhős biceg vagy szőke… Felesleges erőlködés, az olvasó akkor fogja érzékelni és elképzelni a főszereplőt, amikor az cselekedni és beszélni kezd… De akkor aztán igen.

2.2. Ugyanez a helyzet a helyszín bemutatásával. Választékosan és plasztikusan elmerülsz a részletekben. Leírod mondjuk a rozzant komódot, a piszkos ablakot, a nyikorgó széket. Minek? Ha azt írod, amikor kinyitotta a fürdőszoba ajtót, a kezébe maradt a kilincs… ha azt írod, leült a székre, de az reccsent egyet és majdnem összerogyott állatta, az olvasónak tökéletes (és dinamikus!) képe kerekedik a helyszínről….

2.3. Ha főszereplő előéletét szépen sorjázva és egy tömbben közlöd az olvasóval, az nem más, mint egy átlátszó és unalmas információhalmaz. Ami fontos, ami az előéletéből hat és jelentős, a történet során felbukkan, szükségszerűen előkerül, és ott, amikor jelnetőssé válik, hatni is kezd. Az előzetes részletezés időrablás és töltelék. Ne hidd, hogy a hosszas ömlengésed végig ott marad az olvasód agyában.

3. Írás közben támad egy ötleted, eszedbe jut egy pompás szókapcsolat, jelző vagy hasonlat. Egy szellemes mondatfordulat. Stílusosnak érzed, és nincs is semmi gond, hogy engedsz kísértésnek. De amikor újra előveszed a kéziratod, vedd észre, ha ezek a stíluselemek inkább a túlterhelt lila-próza irányába tolják az írásodat. Vedd észre és húzd ki, mert ezek csak dekorációk, idegen díszek, amelyek nem szolgálják a történeted, inkább agyonnyomják. Ne azon aggódj, mi lesz, ha kihúzod a „legszebb” mondatodat, hanem azt mérlegeld, ha kidobod, összedőlne-e a történeted. És ha nem – nem fog –, tedd el a mondatodat, jelzőidet, hasonlataidat emlékbe. A szép írás ugyanis nem dekoratív, hanem pontos és tömör.

4.  Bánj csínján a mellékszereplőkkel is. Kivált egy rövid történetben. Ha semmi lényegi szerepük sincs, ha nem hatnak a történet menetére, hagyd ki őket, ne illeszd bele a jelenetbe… Ne kérdezd meg például egy villámjelenetben Juli nénit, a takarítónőt, hogy látott-e valakit este az irodádban. Mert ha azt válaszolja, hogy nem, akkor semmi sem vitte előre a cselekményt. Ráadásul, hangsúlyosan még nevet is adtál a takarítónőnek, mintha fontos lenne, pedig csak egy pillanatra tűnt fel, és már soha többet…

A mellékszereplők ugyanis nem mellékesek. Nem dekorációk, nem illusztrációk, nem sztori tágítók. Ha nincs semmi szerepük a cselekményben, nincs miért megjelenítened őket. Elég, ha narrációban elintézed: Kérdeztem a takarítónőt is, de nem látott senkit az irodámban.

5. Sokan úgy gondolják, hogy a párbeszédek akkor hitelesek, ha életszerűek. Életszerűek pedig akkor lesznek, ha tükrözik a hétköznapi beszélgetéseket apró részleteit, jellegzetességeit is. Igy aztán a szereplők sűrűn köszöngetnek egymásnak és illedelmesen búcsúzkodnak. Sőt, ha egy lényegi kérdést szegeznek a másiknak, selyempapírba csomagolva vezetik fel: Tudom, hogy elfoglalt vagy…, Ne haragudj meg, de meg kell kérdeznem… Állj! Az olvasó történetet akar olvasni, nem pedig egy illemtan-könyvet.

A párbeszéd valóban szellősebbé teszi az oldalt, de ha csak és kizárólag ez a funkciója, akkor inkább felejtsd el a dialógusokat.

Mi a teendő?

Olvasd el a kész kéziratodat, aztán tedd az ujjad a delete gomb fölé…
…öld meg a kedvenceidet…

…és í®j örömmel

 


INTERAKTÍV ONLINE KURZUSOK

KREATÍV ÍRÁS, NOVELLAÍRÁS
Bontsd ki a kreativitásod, hozd ki a legjobbat írói képességeidből…

A REGÉNYÍRÁS ALAPJAI
Írj olyan történeteket, amelyeket nem tud letenni az olvasó…
ÚJSÁGÍRÓKÉPZÉS
Akarod az írásaidat a kedvenc lapodban olvasni? Indítsd el az újságírói karriered.
ÍRD MEG A REGÉNYED!
Ez a kurzus nem a regényírásról szól. Ez a kurzus  a Te regényed megírásáról szól…
 NÉZD MEG: MÉG TÖBB ONLINE KURZUS...

 

Ez is érdekelhet

A weboldal sütiket (cookie-kat) használ, hogy biztonságos böngészés mellett a legjobb felhasználói élményt nyújtsa. Tudomásul vettem Még több információ

Privacy & Cookies Policy